FANDOM

gongan (hiina keeles 公案; jaapani keeles kōan ‘avalik asi’), chanis lood tuntud õpetajate elust, mis sisaldavad enamasti vestlusi õpilastega, kus antakse paradoksaalsid vastuseid õpilase või õpilaste küsimusele, et selgitada Buddha õpetuse mõnd olulist seisukohta.

Chan’i on sõna gongan üle võetud vanahiina kohtukorraldusest, kus see tähendas ‘avalikku kohtuasja’. Hiljem hakkas gongan tähendama ka pikematest lugudest võetud paradoksaalseid ütlusi, mida chan’i õpetajad kasutavad meeleharjutuse vahendina õpilaste juhtimiseks virgumisse (hiina keeles wu; jaapani keeles satori). Selles tähenduses on gongan teatud määral huatou (jaapani keeles wato) sünonüüm.

Üheks tuntumaks gonganiks on nn wu (jaapani keeles mu) gongan, milles õpetaja Zhaozhou (elas ajavahemikus 778–897) vastab küsimusele, kas koeras on buddhasus, lihtsalt sõnaga wu, mis tähendab eitust ja olematust (vt olev ja olematu).

Chan’is peetakse wu’d vaateid ja eelarvamusi purustavaks sõnaks, mis tegelikult tühistab küsimuse mõtte.

Olulisemad gonganid koos kommentaaridega on koondatud kahte kogumikku «Sinise kalju üleskirjutused» (hiina keeles biyan lu; jaapani keeles hekigan roku, 11.–12. saj) ja «Väravateta läbipääs» (hiina keeles wumen guan; jaapani keeles mumonkan, 13. saj).