FANDOM

RinzaiGigen
Linji Yixuan (hiina keeles 臨濟義⽞; surn umbes 866), jaapani keeles Rinzai Gigen, hiina budismi chani koolkonna üks mõjukamaid õpetajaid, linji koolkonna rajajaid.

Ta oli pärit Caozhoust (tänapäeva Shandongi provintsis), hakkas juba lapsena mungaks, õppis paljude õpetajate juures ja sai chan’i liinis pühitsuse õpetaja Huangpo Xiyunilt (surn 850). 851 asus ta Linji kloostrisse Hebeis, mille nime järgi saigi laiemalt tuntuks.

Linji Yixuan on tuntud eeskätt äkilise virgumise teooria ja teostamise pooldajana, kes juurutas oma õpilaste peal nn šokimeetodeid, sh karjumist ja löömist.

Talle omistatakse paradoksaalseid ütlusi, näiteks “kui kohtad tee peal buddhat, siis tapa ta; kui kohtad arhateid või patriarhe, siis tapa nad samuti”, millega ta püüdis vabastada õpilasi väliste autoriteetide sõltuvusest.

Linji Yixuan oli ka silmapaistev õpetlane, eriti tuntud Avataṃsaka-sūtra uurija ja tõlgendajana.

Linji Yixuani elulugu ja õpetusi sisaldab tema õpilaste ja järeltulijate koostatud tekst «Linji üleskirjutused» (hiina keeles linji lu; jaapani keeles rinzai roku).