FANDOM

Devadatta frontispiece 01

Draakonikuninga tütar annetab Buddhale hinnalise pärli. - "Lootossuutra" 12. peatüki tiitelleht 12. saj.

Lootossuutra (sanskriti keeles saddharmapuṇḍarīka-sūtra ‘tõelise seadmuse valge lootose suutra’; tiibeti keeles dam pa’i chos padma dkar po’i mdo; hiina keeles 妙法蓮華經 miaofa lianhua jing; jaapani keeles myōhō renge kyō), üks varajasemaid ja tuntumaid mahajaana suutraid, loodud arvatavasti 1.–2. saj; varajaseim tõlge hiina keelde on teada juba 3. saj. Lootossuutra kuulub nepali budismis üheksa seadmuseõpetuse hulka.

Lootossuutra väärtustab bodhisattva ideaali ja peab seda ainsaks teeks buddhasuseni jõudmisel. Selles kuulutatakse üht ja ainsat virgumisteed ehk ühe sõiduki (sanskriti keeles ekayāna) õpetust, millega seoses rõhutatakse vahendite valdamise tähtsust.

Lootossuutra esitab kontseptsiooni buddhast, kes ei virgunud mitte alles 2500 aastat tagasi Bodhgayā lähedal Šākjamunina, vaid on virgunud juba loendamatuid aegkondi tagasi ning ilmub ikka ja jälle siia maailma, et olendeid aidata. Suutra väidab, et kõik, kes seda kuulama juhtuvad, virguvad kunagi.

475px-Rinmetsudojihonzon

Nichireni loodud "Lootossuutra" kalligraafiline mandala.

Lootossuutras kirjeldatakse mitmeid bodhisattvaid (Avalokitešvara, Samantabhadra, Gadgadasvara, Bhaišadžjaraadža jt), kes on erineval moel pühendunud olendite aitamisele ning kelle poole pöördumine ja kelle austamine teeb inimestele head. Lootossuutra on kuulus oma mõistujuttude ja võrdpiltide poolest, mis illustreerivad selle õpetust.

Lootossuutra sai eriti populaarseks Hiinas ja Jaapanis, kus ta on mitme koolkonna alustekstiks (tiantai Hiinas, tendai ja Nichireni koolkond Jaapanis). Tiantai koolkond peab Lootossuutrat viimaseks ja lõplikuks Buddha antud õpetuseks. Nichireni koolkonna ilmalikus tiivas sai oluliseks virgumisele viivaks teguriks Lootossuutra nime austamine ja selle lausumine mantrana (vt daimoku).

Eesti keeles katkendid Teet Toome tõlkes (2006, 2010).

Inglise keeles Lotus Sūtra, The Sūtra of the Lotus Blossom of the Marvelous Dharma.