FANDOM

mahajaana (sanskriti keeles mahāyāna ‘suur sõiduk’; tiibeti keeles theg pa chen po; hiina keeles ⼤乘 dasheng; jaapani keeles daijō), Indias 1. saj e.m.a – 1. saj m.a.j tekkinud budismi suund, mis tõstis esile Buddha õpetuse universaalse iseloomu ning taunis individuaalset vabanemist tähtsustavat konservatiivset budismi. Viimast hakati mahajaana pooldajate seas nimetama hinajaanaks ehk ‘väikeseks sõidukiks’. Selle nimetusega rõhutati asjaolu, et hinajaana teel saab vabanemiseni jõuda vaid väike hulk inimesi, kes mungaks või nunnaks hakates loobuvad ilmalikust elust, kuna mahajaana on aga sobiv kõikidele.

Mahajaanas rõhutatakse bodhisattva ideaali, kes eneses kaastunnet ja mõistmist arendades toimib kõikide olendite vabanemise nimel ja loobub nirvaanast, kuni pole aidanud sinna kõiki teisi. Mahajaanas on bodhisattvad vastandatud šraavakatele ja pratjekabuddhadele, kes püüdlevad vaid iseenese vabastamise nimel ega mõtle teiste olendite peale.

Mahajaana põhialusteks on ületavate toimingute (sanskriti keeles pāramitā) ja bodhisattva kümne taseme (sanskriti keeles daśabhūmi) õpetus.

Mahajaana alustekstideks on mahajaana suutrad. Varajaste suutrate loomisaega (2. saj e.m.a – 2. saj m.a.j) määratletakse kui varajast mahajaanat. 2.–5. saj kujunesid välja mahajaana filosoofilised koolkonnad, millest tähtsamad on madhjamaka ja joogatšaara. Seda perioodi nimetatakse keskmahajaanaks. Hilismahajaana õitses 6.–7. saj kuni 11.–12. saj. Selle üheks mõjukamaks teoseks on Šāntideva «Bodhitšarjāvatāra». Hilismahajaanas kujunes omaette suunana välja vadžrajaana ehk budistlik tantrism.

Mahajaana raames arenes jõudsalt budistlik kunst, sh skulptuur, mis sai alguse Gandhāra kunstist.

Mahajaana mütoloogias kujunes välja ülirikkalik bodhisattvate ja buddhade panteon. Rahvalikus budismis mugandusid need erinevateks jumalusteks. Samuti kujunes välja õpetus buddhaväljadest ja loendamatutest maailmasüsteemidest. Mahajaana mütoloogiasse sulandusid erinevate maade ja rahvaste jumalad ning mütoloogilised tegelased, keda hakati pidama seadmusekaitsjateks.

1.–2. saj hakkas budism mahajaana kujul levima Kesk- ja Sise-Aasias, kandudes sealt Ida-Aasiasse, pannes sellega aluse Hiina, Korea, Jaapani ja Vietnami budismile. 6. –7. saj algas mahajaana levik Tiibetis, mis pani aluse Tiibeti, Mongoolia, Mandžuuria, Burjaatia, Tõva ja Kalmõkkia budismile.

Inglise keeles Mahāyāna, Mahayana, Great Vehicle, Greater Vehicle.