FANDOM

Tsongkhapa (tiibeti keeles tsong kha pa, 1357–1419), ka Lobsang Drakpa (tiibeti keeles blo bzang grags pa) ja Dže Rinpotše (tiibeti keeles rje rin po che), tiibeti budismi geluki koolkonna rajaja, suur budismi reformaator ja paljude teoste autor.

Tsong-Khapa-Je-Tsongkhapa
Ta sündis Põhja-Tiibetis Amdos, paigas nimega Mägisibulate Org, millest on tuletatud ka tema nimi Tsongkhapa. Ta õppis nooruses erinevate koolkondade õpetajate juures. Külastades paljusid kloostreid, leidis

Tsongkhapa, et algupärane puhas India päritolu budism on Tiibetis alla käinud. Seepärast rajas ta koos oma õpilastega uue koolkonna, mille liikmeid hakati kutsuma ‘vooruslikeks’ (tiibeti keeles dge lugs pa). Tsongkhapa süstematiseeris ja taastas õpetusi ja rituaale ning kehtestas oma koolkonnas varasema kadami koolkonna eeskujul kloostrikorra, mis põhines rangel vinajal.

Tsongkhapad peetakse Tiibetis üheks olulisimaks õpetlaseks, kes oli ühtviisi kõrgel tasemel nii suutrate, šaastrate, tantrate kui ka meeleharjutuste valdkonnas. Tsongkhapa kogutud teosed hõlmavad 12 köidet; olulisemad teosed on «Suur astmeline tee» (tiibeti keeles lam rim chen mo), «Suur mantra astmete esitus» (rim chen mo) ning joogatšaara ja madhjamaka õpetusi käsitlev «Suurepäraste selgituste tuum» (legs bshad snying po).

Tiibetlased peavad Tsongkhapad Mandžušrī kehastuseks.

Tsongkhapa õpilastest sai alguse dalai-laamade ja pantšen-laamade institutsioon.