FANDOM

711px-Vimalakirti debating Manjusri, Tang Dynasty

Vimalakīrti

Vimalakīrtinirdeśa-sūtra
(sanskriti keeles ‘Vimalakīrti õpetuse suutra’; tiibeti keeles dri ma med par grangs pas bstan pa’i mdo; hiina keeles 維摩經 weimo jing; jaapani keeles yuima gyō), populaarsemaid mahajaana suutraid, loodud arvatavasti 2. saj Indias.

Sanskritikeelne originaaltekst arvati pikka aega olevat jäädavalt kadunud, kuni 1999 Jaapani teadlased avastasid selle Potala raamatukogust ja 2004 ka publitseerisid.

Vimalakīrtinirdeśa-sūtrat peetakse kirjandusliku stiili ja vormi poolest üheks täiuslikumaks ja terviklikuma kompositsiooniga mahajaana suutraks. Suutra tegevus toimub Buddha-aegses suurlinnas Vaišālīs. Selle keskne tegelane on ilmalik tark bodhisattva Vimalakīrti (‘määrimatu kuulsusega’). Ta on jõukas kaupmees ja kuulutab seadmust kõikide rahvakihtide seas alates joodikutest ja prostituutidest kuni munkade ja nunnadeni.

Kui Buddha tahab saata oma õpilased haigestunud Vimalakīrtit vaatama, ei julge keegi neist minna, sest teavad, et jäävad vaidluses temale alla. Lõpuks nõustub tarkusebodhisattva Mandžušrī minema ja kõik teised järgnevad talle, et kahe targa vestlust pealt kuulata.

Mahajaana suutratele tüüpiliselt on teksti pikitud hulk imeväärseid buddhaväljade, Vimalakīrti ning teiste bodhisattvate üleloomulike vägede ja võimete kirjeldusi. Sisuliselt keskendub tekst aga ületava mõistmise ja sellega seotud mõistete selgitamisele ning jõuab lõpuks arusaamiseni sõnalise väljenduse piiratusest, kirjeldades Vimalakīrti kuulsat “kõuehäälset vaikimist”. Just seda on korduvalt rõhutatud ja rakendatud hiina chan’is ja jaapani zen’is.

Inglise keeles The Teaching of Vimalakīrti.